O autismu

O nás / O autismu

Poruchy autistického spektra (PAS) nebo chcete-li autismus je oficiálně neurovývojová „porucha“.

Lidé na autistickém spektru vlivem genetické variability a jiné neurologie mozku (jiná struktura mozku) vnímají svět mnohem citlivěji než běžná populace. Tato citlivost mnohdy vede k smyslovému přetížení, které je mnohdy mylně interpretována, jako tzv. problémové chování.

Tzv. problémové chování je jen způsob vyrovnávání se s požadavky okolního světa. Jde o redukci úzkosti na snesitelnou úroveň pro člověka na autistickém spektru.

Autismus vykazuje různorodost projevů, které se mohou lišit v závislosti na místě, čase, věku, vývoji a individuálních zkušenostech daného jedince.

Diagnostikovat autismus je náročný multioborový proces, ve kterém spolupracují odborníci z různých zdravotnických oblastí. Jedná se především a oblast dětské psychiatrie, dětské klinické psychologie a dětské neurologie. Zásadním prvkem tohoto procesu jsou také rodiče dítěte, jejichž názorů a znalostí o svém dítěti je třeba vážit, protože jsou nejlepšími znalci svého dítěte. V průběhu diagnózy se postupně zohledňuje i problematika vzdělávání a sociální podpory, a to opět s důrazem na spolupráci mezi odborníky a rodinou, včetně samotného dítěte nebo adolescenta s autismem.

Autismus doprovází danou osobu a jeho rodinu po celý život a vstupuje do všech oblastí jejího života. Autismus nelze od člověka oddělit. Rodiče a prarodiče nemají žádnou zodpovědnost za výskyt autismu u svých dětí a není správné je obviňovat za to, že jejich dítě má autismus.

Lidé na autistickém spektru aktivně pracují, tvoří rodiny, vedou své vlastní životy a věnují se svým zájmům. V některých případech mohou v dospělosti potřebovat významnou míru podpory a porozumění ze strany sociálních služeb, neboť jejich rodiče často vykonali svůj podíl péče a potřebují také čas na odpočinek a vlastní život.

ADAM – autistické děti a my, z.s. Havířov je bezpečným místem pro rodiny a jejich členy, a to nejen pro ty, kteří jsou na autistickém spektru. Společně pracujeme na vytváření atmosféry respektu, úcty a naděje.

Důležité je si uvědomit, že když je někdo je autistický, v žádném případě ho to nedělá horším člověkem než jsou ostatní. Jen jsou prostě jiní.

Mgr. Přemysl Mikoláš – psycholog
Terapeut pracující metodou Transformační systemické terapie dle Virginie Satirové.
Terapeut pracující metodou Dětské a adolescentní vztahové psychoterapie.

Co pomáhá dětem s autismem

Vhodné postupy rodičů

při zvládání výchovy dětí s autismem jsou nezbytnou součástí při výchově dítěte s poruchou autistického spektra.

Sportovní aktivity

pro děti s autismem jsou prostředkem pro nácvik sociálních dovedností. Děti se prostřednictvím sportovních aktivit osvojují pravidla sociálního, empatického a sportovního chování, učí se hrát v týmu, společně zvládají vítězství i prohry.

Nácvik sociálních dovedností

Nácvikem divadelních scének nebo společných her si děti s autismem zkouší různé sociální situace. Navazují a upevňují sociální vazby a tyto získané dovednosti poté dále uplatňují i ve svém každodenním životě

Zážitkové aktivity

které se jeví jako běžné pomáhají dětem s autismem překonávat své obavy a sami sebe. Např. cestování hromadnou dopravou, stravování se v restauracích, procvičování se v sociálních dovednostech, kontakt s ostatními dětmi i dospělými.

O.T. A. terapie

terapeutická podpora. 36 hodin terapeutického výcviku. Cílem této terapie je naučit děti zvládání základních životních potřeb. Terapie obsahuje především nácvik stimulace pozornosti, spolupráci mezi dětmi, práci se sebepojetím, a také odstraňování úzkostí.